Witamy! Jest niedziela 11.12.2016, godzina 01:15
Guild Wars 2 Fansite
News
Forum
> Guild Wars <
Download
Lore
Gra
Dodatkowe Informacje
PvE
PvP
Społeczność
> Guild Wars: Beyond <
Wojna w Krycie
> Guild Wars 2<
Informacji o Guild Wars 2 szukaj na nowym portalu
FAQ
Kontakt
...Rurik był zakochany w Lady Althei?
Partnerzy:

Kup Guild Wars
klient
Odkryj swojego wewnętrznego mnicha



Harold J. Chow



Wydaje się, że najważniejszym elementem wszystkich meczy PvP jest mnich. Gdy udaje im się utrzymać wszystkich przy życiu, nawet w najtrudniejszych momentach - drużyna zwycięża. Czasem jednak nie wytrzymują ofensywy wroga, drużyna zostaje rozbita i pokonana, a mnich musi wysłuchać nawały "krytycznych opinii" na TSie lub Vencie. Jednak w zaawansowanej grze mnichem sukces zależy od tego, czy drużyna potrafi grać jako jedna całość. Zarówno mnisi, jak i pozostali, muszą być pewni, że zrobili wszystko, by drużyna przeżyła.

Build drużyny

Gdy ogląda się najlepsze gildie w trybie obserwatora [Observer Mode], można zauważyć, że mnisi otrzymują sporo wsparcia od pozostałych graczy z drużyny. Najbardziej popularną postacią wspierającą jest Elementalista/Mnich, który często używa Heal Party. W tym momencie mnich nie marnuje energii na błahostki takie jak np. degeneracja zdrowia, ale uważał na poważniejsze zagrożenia, jak na przykład nadchodzący spike czy usuwanie groźnych hexów i stanów. Niektóre gildie używają w tych celach dodatkowych postaci, najczęściej Nekromanty/Mnicha z Draw Conditions lub Mesmera/Mnicha z Remove Hex albo Expel Hexes.

Zwiększenie możliwości obronnych i zapobieganie obrażeniom również czynią pracę mnicha bardziej znośną. Aegis jest używany przez Nekromantów/Mnichów lub Elementalistów/Mnichów, by zablokować połowę wrogich ataków. Inni Elementaliści używają Ward Against Melee, by powstrzymywać wojowników. Postacie z profesją wojownika używają Shields Up!, by psuć szyki Łowcom i zwiększać pancerz przeciwko innym profesjom, zadającym obrażenia kłute [piercing damage]. Mesmerzy i Nekromanci często wykorzystują hexy osłabiające atak, jak na przykład Faintheartedness czy Spirit of Failure, by powstrzymać atak Wojowników lub by nie pozwolić Łowcom na wykonanie zbyt wielu ataków przerywających. Rytualiści używają duchów obronnych, takich jak Shelter czy Union, by uczynić drużynę odporniejszą na ataki.

Pasek umiejętności mnicha powinien oczywiście być w zgodzie z ogólnym buildem drużyny. Jeżeli drużyna będzie blokowana przez przeciwnika polegającego na hexach, mnich powinien wziąć więcej umiejętności usuwających je. Ekstremalnym przypadkiem jest pewna wysoko notowana gildia, która chciała złamać przeciwnika dużą ilością obrażeń i wywołujących degenerację zdrowia stanów, więc uwzględnili tylko jednego mnicha w buildzie. Mnich ten używał Victory is Mine! do odzyskiwania energii, dzięki wielu stanom, które drużyna nakładała na przeciwnika. W międzyczasie drużynowy E/Mo dbał o zdrowie drużyny używając Heal Party, a N/Mo usuwał stany czarem Draw Conditions. Nawet Wojownicy wykorzystywali umiejętność Nekromanty Plague Signet, by usuwać oślepienie [Blindness]. Granie buildami, które zostały do siebie dopasowane, zamiast używania podstawowego szablonu mnicha, bardzo przyczyniło się do sukcesów tej gildii.

Granie mnichem

Pomimo istotnej roli zgrania się z resztą drużyny, grający mnichem musi posiadać pewien poziom indywidualnych umiejętności, by grać skutecznie. Dla niektórych granie mnichem lub ogólnie klasą leczącą, to w porównaniu z resztą profesji granie w zupełnie inną grę. Zamiast podziwiać piękne krajobrazy czy obserwować, jak Twoje potężne ataki trafiają wrogów, zadanie mnicha polega na tym, by paski zdrowia drużyny pozostały czerwone. Aby lepiej grać mnichem musisz nieco dostosować swój ogólny styl grania.

1. Dostosuj interfejs użytkownika

Mnisi muszą równocześnie obserwować walkę, mieć oko na okno drużyny[Party Window] no i utrzymywać drużynę przy życiu. Modyfikowanie interfejsu użytkownika(dostępne pod klawiszem F11) czyni te cele możliwymi do osiągnięcia. Przysunięcie kompasu do okna drużyny pozwala na nawigowanie, za jego pomocą, przy równoczesnej obserwacji stanu zdrowia drużyny. Jeżeli używasz myszy, a nie klawiatury, do aktywowania umiejętności, przesunięcie paska w okolice okna drużyny i, jeżeli to konieczne, dostosowanie jego wielkości może bardzo nam pomóc w zniwelowaniu spike’a. Używający klawiatury mogą przypisać każdemu członkowi drużyny osobny klawisz. Niektórzy używają do tego klawiatury numerycznej. Ponieważ tamte cyfry nie pokrywają się z cyframi używanymi do aktywowania umiejętności, gracz może wybrać członka drużyny jedną ręką i leczyć go drugą.

2. Naucz się umiejętności

Podczas, gdy mnich musi oczywiście wiedzieć, co robią jego umiejętności, dobry uzdrowiciel będzie również wiedzieć kiedy ich używać. Oczywiście, mnisi używają Protective Spirit, by niwelować obrażenia zadawane przez spike. Jednak zapobiegawcze użycie tej umiejętności na koledze z drużyny, który zaraz znajdzie się w zasięgu trafienia katapulty lub będzie biegł przez linie wroga, ochroni go przed niechybną śmiercią.

Ważne jest też, by znać umiejętności przeciwnika i wiedzieć, jak na nie zareagować. Dla przykładu: grupka Nekromantów rzucających Shadow Strike powinna zapalić w umyśle grającego mnichem lampkę z napisem „Blood Spike”, a gracz, na którego Nekromanci patrzą, najprawdopodobniej będzie celem ich ataku. Mnich powinien więc przerwać swoją aktualną czynność i przygotować czar z krótkim czasem aktywacji. Ponieważ Shadow Strike rzuca się dwie sekundy, mnich może przygotować umiejętność o czasie aktywacji 0.75 sekundy, taką jak Word of Healing i rzucić ją, gdy pasek rzucania Shadow Strike dojdzie do trzech czwartych. Czar leczący powinien zadziałać pomiędzy pierwszym czarem nekromantów a drugim, którym najczęściej jest Vampiric Gaze. Próba rzucenia dwusekundowego Signet of Devotion doprowadziłaby tylko do niepotrzebnej śmierci towarzysza.

3. Naucz się "kite’ować"

Podobnie jak latawiec [po angielsku „kite”, stąd oryginalna nazwa – przyp. tłum.] porusza się nieprzewidywalnie po niebie, ale zawsze wokół jednego punktu, podobnie mnich musi nauczyć się unikać przeciwników, ale wciąż pozostawać w odległości pozwalającej na leczenie drużyny. Jeżeli towarzysz ustawił Ward Agains Foes, przebiegnij przezeń, by pozbyć się goniącej Cię postaci walczącej w zwarciu. Jeżeli członek drużyny ustawił Dust Trap lub Ward Against Melee, przebiegnij przez nie, by przeciwnik rzadziej Cię trafiał. Unikaj pocisków, takich jak strzały czy Lightning Orb, przez uskoczenie na lewo lub prawo zanim trafią. Mnisi wysoko notowanych gildii rzadko stoją w miejscu podczas walki, gdyż przemieszczanie się zmniejsza obrażenia. Analogicznie, zatrzymanie się we właściwym momencie, gdy goniący Cię wojownik używa Bulls Strike, może oszczędzić Ci wizyty w Ołtarzu Wskrzeszania [Resurrection Shrine].

4. Ustawienie

Właściwie wszystkie umiejętności mnicha stają się bezużyteczne, jeżeli mnich nie będzie odpowiednio blisko otrzymującego obrażenie członka drużyny. Na tej samej zasadzie mnisi, stojący zbyt blisko najbardziej zażartych walk, ściągną na siebie uwagę wroga. Najbezpieczniej jest stać najdalej jak się da od reszty drużyny i przewidywać, kiedy rozpocznie się atak, by pozostać w zasięgu postaci z pierwszej linii, gdy te rozpoczną szarże na przeciwnika.

Dodatkowo niech teren stanie się Twym sprzymierzeńcem. Kryj się za murami i innymi przeszkodami terenowymi, by uniknąć groźnych ataków wrogich Łowców. Rzucający zwykłe czary(nie-pociski) nie potrzebują kontaktu wzrokowego z celem.

5. Komunikacja z drużyną

W grach drużynowych dobra komunikacja z resztą graczy decyduje o zwycięstwie lub porażce. Mnisi mogą informować na kanale głosowym resztę drużyny, że kończy im się energia i czas na mały odwrót. Powiedzenie drużynie, że trzeba oślepić lub inaczej osłabić Wojownika, pozwoli mnichowi skupić się na leczeniu, a nie bieganiu w kółko. Mnisi mogą też informować drużynę o zagrożeniach, takich jak postacie przerywające rzucanie umiejętności czy Mesmer używający Migraine, którzy grożą zupełnym wyłączeniem możliwości leczących.

Granie postacią inną niż mnich

Nie-mnisi mogą wykorzystać powyższe pomysły, by pomóc swojemu mnichowi w utrzymywaniu drużyny przy życiu. Niegrający mnichami powinni zmodyfikować swój interfejs, by wykorzystywać w pełni potencjał swych postaci. Postacie te powinny wiedzieć, jakie wrogie umiejętności najbardziej przeszkadzają mnichom. Przerywanie i blokowanie tych umiejętności na pewno pomoże i mnichowi i całej drużynie. Kite’owanie w momencie zagrożenia śmiercią daje mnichowi więcej czasu na rzucenie zbawczego czaru leczącego. Pozostawanie w zasięgu czarów mnicha jest równie ważne – nie tylko mnich będzie mógł leczyć Was bez problemów, ale i zawsze będziecie na tyle blisko, by mu pomóc, jeżeli zostanie zaatakowany.

Dobra, wyraźna komunikacja jest często najważniejsza. Wojownicy zawsze mogą poprosić o Protective Spirit wtedy, kiedy go potrzebują, a drużyny, słuchające uwag mnicha, mogą zabić wroga, który ogranicza leczenie Waszej gromadki. Co najważniejsze, gracze, którzy wstrzymają się od kąśliwych komentarzy na temat szybkości i skuteczności leczenia, pozwolą mnichowi zająć się ważnymi sprawami i nie będą wywoływać kłótni wewnątrz drużyny.


Harold J. Chow jest niezależnym reporterem Guild Wars. Jego imię w grze to Guild Informant.


Szoszana

GuildWars.comTeenArena Net