Witamy! Jest sobota 10.12.2016, godzina 07:49
Guild Wars 2 Fansite
News
Forum
> Guild Wars <
Download
Lore
Gra
Dodatkowe Informacje
PvE
PvP
Społeczność
> Guild Wars: Beyond <
Wojna w Krycie
> Guild Wars 2<
Informacji o Guild Wars 2 szukaj na nowym portalu
FAQ
Kontakt
...gdy kichasz z otwartymi oczyma gałki oczne mogą zostać wypchnięte?
Partnerzy:

Kup Guild Wars
klient
Różne Efekty w Grze

Ten artykuł kontynuuje nasz wykład na temat mechaniki i działania gry. Omówimy tutaj kilka mniej znanych aspektów walki, takich jak opóźnienie rzucania, trafienia krytyczne i Wyczerpanie. Każdy z przedstawionych tutaj efektów ma wpływ na grę PvP natomiast ich zrozumienie może pomóc w opracowaniu i opanowaniu nowych umiejętności oraz buildów.

Opóźnienie rzucania

Opóźnienie to czas, jaki postać musi poczekać po użyciu umiejętności, aby móc użyć następnej. Obecnie najmniejszym opóźnieniem jest 3/4 sekundy. Przykładowo, po użyciu Stone Daggers z sekundowym czasem rzucania postać zrobi przerwę w wysokości 3/4 sekundy zanim będzie mogła znów użyć zaklęcia. Zaklęcia obszarowe (AOE) mają albo 1.25 albo 1.75 sekund opóźnienia. Zaklęcia teleportacyjne nie maja opóźnienia, aby pozwolić na przeniesienie i natychmiastowe rozpoczęcie sekwencji ataków.

Porada
Nic nie ma wpływu na opóźnienie. Szybkie Rzucanie Czarów Mesmera również nie ma wpływu na opóźnienie. Aby zmaksymalizować efektywność rzucania można kolejkować następny czar, gdy poprzedni jest jeszcze rzucany, dzięki czemu zaraz, gdy minie czas opóźnienia postać zacznie używać następnej umiejętności.

Pancerz: Lokalizacja trafień i Redukcja obrażeń

Pancerz zapewniany przez tarczę oraz bonusy z tej tarczy dodawane są globalnie do otrzymywanych obrażeń. To samo dotyczy Run Absorbcji Wojownika. Poszczególne części pancerza natomiast działają na zasadzie lokalizacji trafień. Więc, jeśli posiadacie bonus do odporności przeciw pewnemu typowi obrażeń (zimno, ogień, elektryczność i tak dalej) na klatce piersiowej, ten bonus zadziała tylko w przypadku trafienia w tą cześć pancerza. Ponadto niektóre części ciała łatwiej trafić niż inne. Oto miejsca trafień, posegregowane od najłatwiejszych do najtrudniejszych do trafienia: klatka piersiowa, nogi, ręce, stopy, głowa.

Porada
Podczas wybierania pancerza dla postaci PvP rozważcie dodatkową ochronę na klatkę piersiową i nogi, ponieważ te miejsca będą trafiane najczęściej.

Penetracja Pancerza

Penetracja pancerza usuwa kilka procent pancerza przy trafieniu. Przykładowo, 25% penetracji na 60 AL (poziomie pancerza) działa tak, jakby cel miał 45 AL.

Porada
Ponieważ penetracja pancerza działa na zasadzie procentowej, im większy pancerz tym więcej traci dzięki penetracji. Z 20% penetracji, trafiając cel z 100 AL uderzacie tak, jakby miał 80 AL (-20 AL), natomiast cel z 60 AL zostanie trafiony tak, jakby miał 48 AL (-12 AL). Jednak, pomimo zwiększonej efektywności, większy pancerz wciąż będzie większym pancerzem a trafienie w 80 AL wciąż daje mniejsze obrażenia niż w 48 AL. Tak więc generalnie powinno się szukać celów z najniższym współczynnikiem pancerza, aby zadawać największe obrażenia.

Redukcja prędkości ataku

Redukcja prędkości ataku zatrzymuje się przy 50%. Żadna umiejętność nie może zmniejszyć prędkości ataku poniżej 50%.

Umiejętności redukujące prędkość ataku:
Faintheartedness (50%)
Meekness (50%)
Shadow of Fear (50%)
Soul Bind (30%)

Przykładowy atak:
(Shadow of Fear -50%) + (Faintheartedness -50%) = 50% wolniejszy atak (nie można przekroczyć 50%)

Przyspieszenia prędkości ataku połączone ze spowolnieniami mają podobny wynik. Obliczenia są niezwykle proste. Wystarczy dodać lub odjąć od siebie wszystkie modyfikatory, aby uzyskać aktualną prędkość ataku. Trzeba pamiętać, że podczas obliczania najnowszy efekt jest podliczany jako pierwszy, więc rezultaty mogą się od siebie nieznacznie różnić.

(Shadow of Fear -50%) + (Reckless Haste +25%) = 25% wolniej
(Reckless Haste +25%) + (Frenzy +33%) + (Shadow of Fear -50%) = 8% szybciej
(Reckless Haste +25%) + (Frenzy +33%) + (I will Avenge you! +25%) + (Faintheartedness -50%) + (Shadow of Fear -50%) = 17% wolniej

Porada
Pomimo, że nie można zmniejszyć szybkości ataku przeciwnika o więcej niż 50%, można zrobić kilka innych rzeczy. Faintheartedness posiada wiele zastosowań, ponieważ oprócz spowalniania dodaje też degenerację życia. Używajcie tej Klątwy jako pierwszej na postaciach walczących wręcz, lecz jeśli nie ma w pobliżu żadnych odpowiednich celów, używajcie jej, aby zająć czymś wrogie postacie leczące. Dodanie Faintheartedness na tym samym pasku umiejętności, co Shadow of Fear daje degenerację życia oraz obszarowe wyłączenie walczących wręcz, w połączeniu z przykrywającymi klątwami.

Można także rozważyć użycie Meekness w ciężkim, opartym na klątwach buildzie, jako przyjaznej dla użytkownika klątwy przykrywającej. Trzeba jedynie pamiętać, że ma wyższy koszt energetyczny i wymaga poświęcenia życia. Nawet, gdy Meekness i Shadow of Fear oferują taką samą redukcje prędkości ataku i taki sam czas trwania, Meekness pokrywa większy obszar. Shadow of Fear działa najlepiej na Wojowników lub ściśniętych w grupę przeciwników, lecz Meekness działa szerzej, więc łatwiej jest je umieścić poprawnie niż Shadow of Fear.

Trafienia Krytyczne

Szansa krytycznego trafienia wynosi dokładnie 1% na każdy punkt biegłości w broni, której się używa (przyjmując, że zarówno atakujący jak i atakowany mają ten sam poziom). Generalnie, im lepsze opanowanie biegłości w broni, tym więcej obrażeń krytycznych można osiągnąć.

Umiejętności zwiększające szansę na obrażenia krytyczne:
Go for the Eyes!
Critical Eye
Trafienia Krytyczne (Podstawowy atrybut Zabójcy)
Decapitate
Malicious Strike
Primal Rage
Siphon Strength
Way of the Assassin
Wild Blow

Umiejętności, które zmniejszają możliwość trafień krytycznych:
Dulled Weapon
Stoneflesh Aura
Stone Sheath

Umiejętności, które chronią przed obrażeniami krytycznymi:
Balanced Stance

Redukcja Obrażeń

Różne umiejętności redukujące obrażenia łączą się ze sobą bez żadnego limitu. Z odpowiednią redukcją, możecie zmniejszyć wszystkie otrzymywane obrażenia do 0. Wiele umiejętności zwiększa też pancerz, sumując się z redukcją obrażeń oraz wpływając na otrzymywane trafienia.

Umiejętności zwiększające pancerz:
Shields Up!
Stand Your Ground!
Watch Yourself!
Armor of Earth
Armor of Frost
Armor of Mist
Avatar of Balthazar
Bladeturn Refrain
Convert Hexes
Conviction
Defensive Stance
Defy Pain
Disciplined Stance
Dolyak Signet
Dryders Defenses
Elemental Resistance (kara przeciwko obrażeniom fizycznym)
Feigned Neutrality
Fertile Season
Frigid Armor
Kinetic Armor
Mighty was Vorizun
Obsidian Flesh
Physical Resistance (kara przeciwko obrażeniom od żywiołów)
Resilient Weapon
Shield of Deflection
Shield of Regeneration
Tranquil was Tanasen
Ward Against Elements
Ward Against Harm

Umiejętności redukujące obrażenia:
Incoming!
Theyre on Fire!
Armor of Sanctity
Armor of Unfeeling
Aura of the Lich
Dark Escape
Life Barrier
Life Bond
Mantra of Earth
Mantra of Flame
Mantra of Frost
Mantra of Lightning
Reverse Hex
Shield of Absorption
Shielding Hands
Stoneflesh Aura
Union

Porada
Redukcja obrażeń oraz pancerz nie chronią przed kradzieżą i degeneracją życia.

Unikanie strzał i pocisków

Aby unikać strzał, włóczni, ataków lasek oraz zaklęć pociskowych wystarczy tylko poruszać się na boki lub w przód i tył. Nie ma żadnego dodatkowego efektu przy upadku pocisku. Jeżeli strzała trafi w miejsce, w którym cię nie ma, po prostu nie trafia.

Porada
Aby zobaczyć eksperta w unikaniu pocisków w akcji, uzbrójcie się w jakąkolwiek broń pociskowa lub zaklęcie, którego można uniknąć takie jak np. Lightning Orb po czym udajcie się na Wyspę Bezimiennych. Znajdźcie Mistrzynię Leczenia i zacznijcie ją atakować. Potrafi ona uniknąć większości waszych ataków. Ten przykład pokazuje ile obrażeń można ominąć jedynie poprzez unikanie nadciągających pocisków.

Wyczerpanie

Kiedy zaklęcie powoduje Wyczerpanie, szare wycienienie pojawia się po prawej stronie paska Energii. Trzeba pamiętać, że maksymalna Energia jest zawsze zredukowana o 10 za każde zaklęcie powodujące Wyczerpanie, nawet, jeśli użyje się zaklęcia kosztującego 5 Energii lub 25 Energii. Prędkość regeneracji z Wyczerpania to 1 punkt maksymalnej Energii na 3 sekundy.

Jedynie zaklęcia Elementalisty i Rytualisty powodują Wyczerpanie, chociaż niektóre umiejętności mogą je wywoływać u innych postaci.

Zaklęcia powodujące wyczerpanie:
Exhausting Assault (Zabójca)
Arcane Languor (Mesmer)
Equinox (duszek Łowcy podwajający Wyczerpanie)

Porada
Nic nie niweluje Wyczerpania, chociaż elitarna umiejętność Elementalisty Glyph of Energy może mu zapobiegać.

Poświęcanie życia

Wszelkie poświęcenie życia jest klasyfikowane jako “utrata” i nie liczy się jako obrażenia. Można poświęcać życie nawet powodując śmierć. Utrata i kradzież życia to właściwie to samo (kradzież tylko sprawia, że to przeciwnik traci życie a wy je zyskujecie) i oba te efekty ignorują pancerz oraz umiejętności niwelujące obrażenia. Przykładowo, Shielding Hands nie zredukuje kradzieży życia zadanej przez Vampiric Gaze lub wampiryczną broń, ani obrażeń zadanych przez poświęcenie życia.

Niektóre buildy używają poświęceń aż do śmierci postaci. Głównie są to drużyny Nekromantów minion masterów, choć czasem jest to również używane w połączeniu z Death Nova. Popularna metoda samo poświęcenia używa Infuse Health. Poświęcający używa broni z +60 punktami życia poczym używa Infuse Health, aby zmniejszyć punkty życia poniżej 60. później ten sam gracz zmienia broń na wampiryczną, posiadającą mniej niż +60 do życia, co kończy się śmiercią i odnawialnym źródłem ciał do tworzenia minionów. Zamiana broni na nie-wampiryczną kończy się pozostawieniem postaci z 1 punktem życia.

Tylko jedna umiejętność redukuje poświęcenie życia: Aura of the Lich. Redukuje ona maksymalne życie o połowę, oraz zmniejsza o połowę wszelkie obrażenia, łącznie z poświęceniami.

Przewaga Wysokości

Wielu graczy od dawna wie, że Łowca ma przewagę, gdy atakuje z wysokości i karę, jeśli atakuje z miejsca poniżej swojego celu. Chociaż dokładne korzyści różnią się w zależności od różnicy wysokości, jednak można śmiało stwierdzić, że Łowcy powinni szukać wyższych punktów na mapie. Ponadto, Patroni, chociaż maja mniejszy zasięg, również zadają większe obrażenia atakują z wysokości. Ten fakt zostaje często przeoczony, choć dodatkowe obrażenia mogą być całkiem spore.

Porada
Grając drużyną spike’ujących Patronów, postarajcie się zwabić przeciwnika miedzy wzniesienia lub pod most i atakujcie z wysokości, szczególnie, gdy macie problemy z dobijaniem przeciwników. W razie gry przeciwko takiej drużynie szukajcie miejsc za budynkami i klifami oraz starajcie się pozostać na wzniesieniach, aby ograniczyć zadawane obrażenia.

Dodatek PvP

Zaznajomienie się z efektami i ich funkcją w grze poprawi wasze zdolności gry PvP i pomoże przygotować się do walki w Guild Wars. Jeśli chcecie zaznajomić się z powyższymi efektami, sprawdźcie jeden z poprzednich artykułów Primer, aby dowiedzieć się nieco więcej na temat poszczególnych Aren, na których można ćwiczyć buildy.

Tłumaczenie – Tom Stone


GuildWars.comTeenArena Net