Witamy! Jest środa 07.12.2016, godzina 19:18
Guild Wars 2 Fansite
News
Forum
> Guild Wars <
Download
Lore
Gra
Dodatkowe Informacje
PvE
PvP
Społeczność
> Guild Wars: Beyond <
Wojna w Krycie
> Guild Wars 2<
Informacji o Guild Wars 2 szukaj na nowym portalu
FAQ
Kontakt
...przed GW: Factions, Soul Reaping nie miał żadnych ograniczeń, a Minion Master mógł mieć nielimitowana ilość minionow?
Partnerzy:

Kup Guild Wars
klient
Jaką profesję wybrać?

Słowem wstępu, ciągle ktoś zadaje na forum pytania w stylu "Jaką najlepiej grać postacią?", "Jaka jest najlepsza postać?" itd. itd.


Po pierwsze - to nie TIBIA gdzie Knajtem będziesz brał na klatę 2 smoki. To nie ta bajka.

Po drugie - nadużywacie słowa najlepsza - tak naprawdę to ciężko coś doradzić, bo każda odpowiedź na swój sposób będzie subiektywna; czyli każdy będzie wam radził wg. własnej opinii/przekonania. A potem czytam komentarze w stylu "Woj jest dobrą postacią dla początkującego" albo "Ja bym Ci na początek radził zagrać Elemkiem". Kupa prawda - prawda jest taka, że żeby dobrze grać to trzeba zacząć ogarniać wiele rzeczy - w tym także mechanikę gry.

Nikt wam nie broni pytać o to jaką profesją warto zagrać - ale rozpiszcie się nieco, czego oczekujecie od danej profesji, jaki tryb gry preferujecie(pierwsza linia jako woj, czy stanie na tyłkach jako monk).

Zamówiłem grę ze sklepu internetowego (...) i w poniedziałek mi dojdzie. Poczytałem na stronie guildwars.pl o profesjach i zastanawiam się jaką wybrać. Proszę o pomoc.

Pomoc nadchodzi!



Kontynuując wykład...

Ktoś, kto chce rozpocząć grę wojem powinien nauczyć się dobrze tankować/lurować(Tankowanie to skupianie na sobie uwagi stworków - czyli potworki leją Ciebie, zaś reszta drużyny robi "swoje". Zaś lurowanie to po prostu nic innego jak wabienie określonej grupki stworków - zakładając, że obok siebie znajdują się dwie dosć spore grupy stworków - wtedy należy zlurować jedną grupę, wybić ją, po czym zabrać się za drugą.), zaś Elemkowie powinni ogarnąć to, że nic im nie da Meteor Shower - rzucony na wroga Z DALEKA. Przykład? Elementalista rzuca Meteor Shower na stworka w oddali - i co się wtedy dzieje? Stworki zaczynają biec do Ciebie, a Ty już kończysz rzucać Meteor Shower - w tym momencie z nieba spadają meteoryty w miejscu W KTÓRYM stał zaznaczony przez Ciebie wróg, który nadal do Ciebie biegnie...niestety, celem jest mob(potworki) - a nie pusty obszar.

W poniższym artykule postaram wam się zrobić małe zestawienie - w którym sami będziecie mogli sobie odpowiedzieć na pytanie "Jaka postać będzie dla mnie NAJLEPSZA". Rzekłem...


Na początek pragnę jednakże wygłosić kilka zdań:

    W Guild Wars nie istnieje najlepsza profesja - każda ma swoje plusy i minusy. Nie znaczy jednak wcale, że po odpowiednim wyposażeniu nadal będziesz słaby ... a wręcz przeciwnie.
    W większości stawimy czoła nie pojedynczym potworkom - ale określonej grupie. Potworki w większości przypadków pojawiają się w grupie, której nierzadko towarzyszy jakiś boss. Więc raczej unikajcie buildów typu "1 vs. 1", a skupcie się na skillach AoE(Ale też bez przesady - trzeba bowiem wiedzieć, że stworki niezbyt chętnie będą przesiadywać w miejscu, w którym dostają one obrażenia. Skille AoE są okej - ale jak już mówiłem - bez przesady...
    W PvE w pewnym momencie będziesz musiał wybrać sobie profesję poboczną(Którą będzie można na szczęście poźniej zmienić). Będziesz mógł także korzystać ze wszystkich skilli z drugiej profesji. Należy jednak mieć na uwadze to, że skille z głównego atrybutu profesji pobocznej nie będą wcale takie mocne. (Przykład: Grasz Elementalistą/Mesmerem - głównym atrybutem Memsera jest Fast Casting(szybkie czarowanie). Niestety, ale ten atrybut nigdy nie pojawi się u Ciebie grając elemem - co prawda, możesz korzystać z umiejętności mesmera z atrybutu Fast Casting jak np. Arcane Languor - ale co Ci po nich, skoro i tak będą taakie słaabe... skille mają to do siebie, że im większy mamy atrybut, z którego korzysta dana umiejętność, tym lepszy jest ten skill. Logiczne? Są też skille typu 'No attribute', które zawsze będą miały takie same właściwości, bez ingerowania w to ile mamy aktualnie wpakowanych punktów w Fast Casting czy Strenght jak np. Called Shot czy Frenzy.
    Niemalże każdy potworek - podobnie jak gracze - ma jakąś profesje. Możemy więc tu natrafić na grupę Nieumarłych, która składa się z łowców, mesmerów czy mnichów.
    Z początku unikałbym szukaniu różnego rodzaju buildów - tutaj nie ma co zawracać sobie głowy tym, że "Źle wpakuje punkty", "Kupie złe umiejętności" - i w ogóle zepsuje postać. Nic z tych rzeczy - punktami można spokojnie zarządzać w każdym outpoście, to samo tyczy się też skilli - można zmienić całkowicie swój build w kilka sekund. Ale o zmienianiu buildów w trakcie rozgrywki PvP czy wykonywania questów/misji - ogólnie "na zewnątrz" - radziłbym zapomnieć.




Część właściwa, czyli 'jaka profesja jest dla mnie?'

Pierwsze co, to powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie "Czy wolę grać Wojownikiem czy Magiem" - najprościej ujmując - jaki tryb rozgrywki preferujemy...
Wolisz stać na tyłach i wspomagać swoją drużynę / a może chcesz po prostu wbiegać w tłum stworków, preferujesz grę w pierwszej linii?

Pozwolę sobie ominąć kwestię dotyczące jaki build do PvE/PvP/farmu/runnowania i innych tego typu zagadnień. Szukasz buildów dla swojej postaci? Zajrzyj tutaj. Ja osobiście radzę zapoznać się bliżej z umiejętnościami profesji, która się nam podoba - pamiętając też, że nie wszystkie umiejętności są dostępne dla danej kampanii. Chyba, że ktoś zamierza zaopatrzyć się we wszystkie 3 kampanie + dodatek Eye of the North.
Poniżej zaś krótkie info nt. wszystkich profesji występujących w Guild Wars:





Wojownik

No ba! Każdy, kto już miał styczność z jakimkolwiek MMO zapewne wie o czym mowa.

Siekanina, tankowanie, siekanina z domieszką tankowania - i w ogóle git majonez. Otóż to - jak to bywa w przypadku woja, sięgniemy po broń białą typu Miecz/Topór/Młot - można też latać z tarczą(pod warunkiem, że broń jest jednoręczna). Zaś Ci, którzy naprawdę ogarniają mogą sięgnąć po kosę Derwisza. :)
Wojak zwykle jako pierwszy pokazuje się na linii frontu skupiając na sobie uwagę stworków, jednocześnie używając do tego swojej broni i umiejętności.

Wojownik, jako postać dla początkującego: Nada się, ale trzeba nauczyć się wielu istotnych rzeczy - m.in. to, że nie wolno rushować(czyli biec przed siebie jak idiota, w grupę stworów zostawiając resztę drużyny z tyłu, w tym także monków, którzy nas leczą). Trzeba też ogarniać kogo wybić w pierwszej kolejności.





Łowca

Któż z was nie pamięta Robin Hooda?

No właśnie... w przeciwieństwie do wojaka, tutaj naszą główną bronią jest łuk(Zaskoczyłem was?). Możemy też zaopatrzyć się w zwierzaka, który będzie nas wspomagał w trakcie walki.
Jak wygląda gra takim łowcą? W zasadzie to tylko stoimy z tyłu... taka "zminiaturyzowana" wersja woja - tyle, że na dystans. Możemy stawiać też pułapki czy duszki(np. Pestilence)

Łowca, jako postać dla początkującego: Nie powinien nikomu przysporzyć większych problemów. Ogółem sprawdzi się do wielu rzeczy; m.in. jako interrupter(Build do przerywania rzucanych umiejętności - przydatne, kiedy mamy do czynienia z bossem casterem np. elementalistą), trapper czy chociażby jako runner(Dla nieogarniętych - runner to osoba, która zwykle za niewielką opłatą przebiegnie dla nas jakąś misję czy po prostu zrobi coś w rodzaju 'taxi' do jakiegoś miasta/misji. W ten sposób nawet na bardzo niskim poziomie możemy mieć możliwość kupna zbroji z najlepszą obroną i ogólnie uzyskać dostęp do przedmiotów z dalszej części gry).





Mnich

„Nie słowa, LECZ czyny” - tak w jednym zdaniu można by opisać profesję mnicha.

Leczenie, leczenie i jeszcze raz leczenie...
W większości przypadków jako mnich będziemy wspomagać naszą drużynę różnego rodzaju enchantami. Ogólnie monk zajmuj się leczeniem, zdejmowaniem z nas różnego rodzaju kondycji/hexów oraz rzucanie na nas różnego rodzaju czarów ochronnych. Mnich to także dobra postać przeciwko nieumarłym oraz dobra profesja do farmingu.

Mnich, jako postać dla początkującego: Nie powiem - jeśli ktoś chce próbować swych sił jako mnich - proszę bardzo. Ciężko się przyzwyczaić do tego, że zamiast bicia stworków - leczymy drużynę. Trzeba też rozważnie korzystać z naszych umiejętności, żeby za szybko nie stracić całej energii oraz patrzeć na to, kto aktualnie znajduje się pod "odstrzałem". Trzeba po prostu ogarniać to co się dzieje wokół nas.





Nekromanta

Napisałbym, że Nekromanta do idealna postać dla młodych emo - wiadomo, podcinanie sobie żył i takie tam.

Ale pewnie zaraz by poleciał sprzeciw - racja, bo Nekromanta to dość mocna profesja. Jeśli ktoś zechce zgłębić tajniki przyzywania umarłych sług czy po prostu lubi rzucać różnego rodzaju klątwy, to jest to postać dla niego.
Jak wygląda granie Nekromantą od strony praktycznej? To zależy od buildu - można zostać MM'em(Minion Master - gość, który bawi się w przyzywanie umarlaków) albo SS'em(Build opierający się w głównej mierze na skillu Spiteful Spirit). Buildów jest dużo - i z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.

Nekromanta, jako postać dla początkującego: Powinniście dać sobie radę. Ogarnijcie tylko to, że skille które są dobre przeciwko casterom nie powinny być rzucane na wojów i vice versa.





Mesmer

I tutaj robi się ciekawie - pewnie niewielu z was orientuje się 'Kim jest Mesmer?'.

Ano właśnie, dlatego jest to ciekawa profesja, której powinniśmy przyjrzeć się nieco bliżej.
Zadaniem Mesmera jest... wkurzanie wrogów. Ale jak należy rozumieć owe "wkurzanie"? Otóż, Mesmer jest bardzo mocną profesją, której zadaniem jest rzucanie różnego rodzaju hexów, które zwykle powodują duży degen życia i/lub energii / wykradanie skilli / blokowanie umiejętności wroga / wykradanie energii czy chociażby przerywanie aktualnie rzucanych umiejętności. Wyobraźcie sobie, że gracie Mnichem - aż tu nagle przychodzi Mesmer i wam rzuca pare hexów typu Backfire, Wastrel's Worry i ogólnie kradnie energię. Słabo? Mesmer to dobra profesja - szczególnie przeciwko bossom, na których trafimy nie raz czy nie dwa...

Mesmer, jako postać dla początkującego: Chodzą głosy i w ogóle, że Mesmer to postać bardzo trudna postać w prowadzeniu... czas najwyższy włożyć ten mit między bajki. Mesmerem po prostu gra się nieco inaczej - i jak już mówiłem - też trzeba ogarnąć to co robimy. Warto poświęcić chwilkę na analizę danej misji/lokacji w celu ułożenia odpowiedniego buildu, mesmer zwykle układa sobie build 'Anty-woj', 'Anty-mag' albo tworzy taką hybrydę Anty-mag-woj.





Elementalista

Mag Żywiołów - trzeba dodawać coś więcej? Do wyboru 4 żywioły... więc nudzić się nie powinniście;)

Co tu dużo pisać? Postać głównie zadające obrażenia, czasem postawi jakiegoś warda(np. Ward Against Foes). Warto dodać, że każdy niektóre umiejętności z określonych żywiołów posiadają jakieś określone cechy. Dla przykładu: ogień podpala, lód spowalnia, ziemia powala przeciwników, a powietrze oślepia.

Elementalista, jako postać dla początkującego: Jak pisałem na samym początku - trzeba pamiętać, że skille obszarowe powinniśmy rzucać na stworki, które już stoją w miejscu(tj. atakują nas) - a nie w trakcie kiedy do nas biegną. Z resztą nie powinno być problemów.





Zabójca

A może raczej Zabujca? Ilekroć człowiek wejdzie na polskie dystrykty widzi właśnie 'Zabujcuf'.

Ba - przyznaje, assassin to dość ciekawa profesja. Dość mocna profesja, jeśli chodzi o atak - niestety, w kwestii 'obrony' ma już mniej do gadania. Dlatego też trzeba uważać, przy wbieganiu w tabun wrogów. Dodatkowo, styl ataku jest tu trochę inny niż np. u wojownika. Tutaj skille łączą się w combo, czyli tak - najpierw wykonujemy atak poprzedzający, potem atak drugą ręką, a na końcu atak podwójny. Przykładowo: Jagged Strike, Wild Strike -> Death Blossom.

Zabójca, jako postać dla początkującego: Jak już mówiłem, należy ogarnąć combosy, ilość energii oraz to, że bez odpowiednich skilli raczej nie ma się co zabierać za tankowanie(Swoją drogą - Assassin to świetny tank; pod warunkiem, że wyposażymy go w odpowiednie skille jak np. Shadow Form). Raczej nie sprawi wam trudności, pamiętać tylko trzeba o tym, żeby mieć zakupioną dobrą zbroję.





Rytualista

A gdyby tak połączyć Monka i Nekromantę?

Pewnie niewielu wyobraża sobie jak taki Rytualista może funkcjonować w grze - otóż, potrafi on przyzywać różnego rodzaju duchy, które nas wspomagają. Czasem Rytek uleczy tu i ówdzie - chociaż Monka z prawdziwego zdarzenia raczej nie zastąpi, niektóre skille są też niezastąpione. Zwykle stoimy na tyłach wspomagając tu i ówdzie. Ale to wcale nie znaczy, że rytek ma słabe skille do zadawania obrażeń...

Rytualista, jako postać dla początkującego: Tak, nada się - nie mam zamiaru tłumaczyć jak krowie na rowie dlaczego tak/nie.





Patron

Czyli "dzidą go!" ...

Patron to taki swoisty anioł-stróż, gdybym miał go jakoś krótko podsumować. Walczymy na dystans, przy pomocy włóczni, a także wspomagamy swoją drużynę okrzykami oraz zaśpiewami - sprytne i efektowne. Dobry patron jest wręcz niezastąpiony w drużynie, i naprawdę da się odczuć jego "pomoc".

Patron, jako postać dla początkującego: j.w. - Nada się





Derwisz

Rolnik sam w dolinie - prawdziwy gangsta, bo wozi się w kapturze!

Jeśli ktoś chciałby zagrać jakaś profesją walczącą wręcz - a przy tym używającą skilli(dla derwa będą to zaklęcia; czyli enchanty) wspomagających, to powinien zastanowić się nad Derwiszem. Kosa potrafi narobić niezłego spustoszenia - a przy tym można uderzyć niż do trzech przeciwników naraz. Gra się nim trochę tak jak wojownikiem - wnioski wysnujcie sami.

Derwisz, jako postać dla początkującego: j.w. - Zgadnij





Teraz małe wyjaśnienie - a mianowicie, 'X jako postać dla początkującego' - dlaczego o tym piszę?
Ano, po to, żeby uzmysłowić niektórym, że każda postać nadaje się dla początkującego - powtarzam - każda postać nadaje się dla początkującego, trzeba tylko sobie uzmysłowić to, że trzeba będzie nauczyć się wielu rzeczy daną profesją. Nie ma czegoś takiego jak profesja dla początkującego. Dużo osób poleca Wojowników - a co potem człowiek widzi? Bartków Worrior'ów Pl ubranych w zbroje, pokolorowaną we wszystkie kolory tęczy - i weź Panie potem traktuj coś takiego poważnie. Serio można się zniechęcić do danej profesji kiedy widzi się coś takiego - to samo Derwisze w Kamadanie.

Szata też zdobi człowieka...





W trackie pisania artykułu nie zostały skrzywdzone żadne zwierzęta

Grethort

GuildWars.comTeenArena Net